Sunday, 29 June 2014

Bagaimana Mengukur Tekanan Belakang (Exhaust Back Pressure)

Enjin petrol atau diesel yang hidup menghasilkan gas ekzos dan haba yang perlu dibuang dari enjin untuk membolehkania berjalan dengan lancar. Ekzos yang tersumbat akan menyebabkan gas ekzos mengalir kembali ke dalam enjin. Ia akan menyebabkan pergerakan kenderaan menjadi lembab.

Namun sedikit tekanan kembali diperlukan untuk enjin. Catalytic Converter dan muffler menjalankan tugas membaiki (back pressure) yang terlalu banyak akan menyebabkan enjin bermasalah.

Cara untuk menyukat tekanan kembali (back pressure)

1. Tebuk lubang di dasar paip ekzos yang berada di hadapan Catalitic Converter. Kimpal satu nut pada lubang paip ekzos.

2. Ikatkan tolak tekan 15 psi ke dalam lubang.

3. Hidupkan kenderaan, baca tolak tekanan.

4. Bacaan yang baik adalah 1.5-2.75 psi sahaja.

5. Matikan enjin, buka telak tekanan dan masukan skru ke dalam lubang yang ditebuk tadi untuk mengelakkan ia bocor.








No comments:

Post a Comment